خبرگزاری فارس: سیدمحمد حسین دهناد عصر امروز در کارگروه تخصصی مدیران سازمانهای اتوبوسرانی همایش معاونین حمل و نقل و ترافیک شهرداری کلانشهرهای کشور اظهار کرد: در حال حاضر شهرهای توسعه یافته به این سمت میروند که 50 درصد از جابهجاییها با حمل و نقل عمومی است که باید ما نیز به این موضوع دقت داشته باشیم.
وی گفت: یکی از مسائل در کنار این حمل و نقل عمومی موضوع اعمال محدودیتها برای تردد خودروهای شخصی است که باید همزمان با جذابیت برای حمل و نقل عمومی به موضوع اعمال محدودیتها توجه لازم صورت گیرد.
دهناد تصریح کرد: قم نسبتا از شهرهای متراکم است و سالانه 40 هزار خودروی شخصی به قم اضافه میشود و 73 درصد خانوارهای قمی بیشتر از گذشته صاحب خودروی شخصی شدهاند.
مدیر مرکز مدیریت هوشمند ترافیک شهرداری قم گفت: به ازای هر 3600 نفر در قم یک دستگاه اتوبوس وجود دارد و همه این مسائل موجب شده که خدماترسانی این سازمان تنها 20 درصد از حجم جمعیت باشد.
وی بر جذاب کردن سیستم حمل و نقل عمومی تاکید کرد و گفت: باید در این مسیر حرکت کنیم و یکی از جذابیتها حرکت به سمت شهر هوشمند است.
دهناد گفت: یکی از برنامههای ما در شهرداری قم موضوع پایش لحظهای و مدیریت هوشمندانه ناوگان اتوبوسرانی بود که از طریق آن میتوانیم به خوبی کنترلهای لازم را داشته باشیم.
مدیر مرکز مدیریت هوشمند ترافیک شهرداری قم ادامه داد: ما به دنبال کم کردن میانگین سرفاصلههای زمانی و کم کردن اختلاف بین سرفاصلههای زمانی هر خط در ساعات مختلف در اتوبوسرانی هستیم.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری اهواز نیز در این جلسه طی سخنانی اظهار کرد: خواهش میکنم کارشناسان وزارت کشور بیایند و مسائل را مشاهده کنند، چرا که در این وضعیت گرما نمیتوان اقدامی انجام داد.
وی گفت: در راستای خدمات رسانی به مردم متاسفانه این اتوبوسها جوابگو نیست و هیچ یک از کولرهای اتوبوس شهری اهواز جوابگوی گرما نخواهد بود.
محمد رستممنش ادامه داد: یکی از مشکلات ما وجود اتوبوسها با موتورهای کوچک است که این اتوبوسها جوابگوی مشکلات نیست و ما نیازمند اتوبوسهای بهتر هستیم.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری اهواز تصریح کرد: 120 دستگاه اتوبوس در اهواز به دلیل عدم کارآیی بلااستفاده در انبارها رها شدهاند و نمیتوانیم از آنها استفاده کنیم.
بهسازی 600 دستگاه اتوبوس در شهر تهران
محمد عسگری مدیرکل فنی اتوبوسرانی شهرداری تهران نیز در این کارگروه با اشاره به اقدامات فنی، زیست محیطی و ایمنی اتوبوسرانی گفت: یکی از موضوعات استفاده از فیلتر DPF است که منجر به کاهش آلودگی هوا شده و مشکلات را کاهش خواهد داد.
وی گفت: این فیلترها را به صورت پایلوت اجرا کردهایم که جواب مثبت گرفته و بر روی دیگر اتوبوسها نیز پیاده شده است.
مدیرکل فنی اتوبوسرانی شهرداری تهران گفت: یکی از اقدامات ما بهسازی اتوبوسهای معیوب بود و توانستیم با بهسازی آنها را مجدد در مسیر قرار دهیم.
عسگری افزود: در برنامه سال گذشته باید 400 دستگاه اتوبوس را بهسازی میکردیم که طبق برنامهریزی 458 دستگاه را بهسازی کردیم و در چهارماهه ابتدایی امسال نیز بیش از 165 دستگاه اتوبوس را بهسازی کردهایم.
منبع: خبرگزاری فارس