مراحل راه اندازی کسب و کار
- ايده اوليه (Idea)
- سنجش بازار: آيا ايده شما عملي است؟ (Marketing Research)
- برنامه ريزي طرح تجاري (Business Plan )
- برنامه بازاريابي (Marketing Plan)
- تأمين بودجه (Funding)
- راه اندازي (Establishment)
- تبليغات (advertisement)
- ارزيابي محصول يا خدمات – سنجش نقاط ضعف و قوت (Evaluation)
- اعمال تغييرات بر اساس نظر مشتري ( Feed Back Process )
طرح کسب و کار
طرح کسبوکار سندی رسمی است برای تعیین اهداف تجاری، دلایلی که تحقق این اهداف را ممکن میکنند، برنامهریزی برای رسیدن به آنها و اطلاعاتپایهای درباره تیمی که در راستای این اهداف وارد عمل میشوند.
1- شرح كسب و كار
مشخص كنيد ايده شما چيست؟ آيا فكر اين كسب و كار، عملي است؟
ايده كسب وكار دقيقا آن چيزي است كه مي خواهيد انجام دهيد . در اين قسمت، خواننده بايد دقيقا بفهمد كه ايده كسب و كار شما چيست؟
- شکل کسب و کار (انفرادي-شركتي-شراكتي)
- نوع کسب و کار (توليدي-خدماتي)
- نوع محصولات يا خدمات (اسامي محصولات يا خدمات)
- جنبه هاي منحصر به فرد و خصوصيات ويژه (آيا مشابه اين محصول يا خدمات در بازار وجود دارد يا خير؟ اگر وجود دارد مزيت اين محصول يا خدمات در چيست؟
2- امكان سنجي
با پاسخ به سؤالات زير، توجيه اقتصادي و اجرايي براي ايده خود خواهيد داشت:
- ايده شما چه نيازي را برآورده يا چه مشكلي را حل مي كند؟ ( ارزش موضوع )
- چه كساني مشتري شما خواهند بود ؟ ( بازار هدف )
- از چه طريقي درآمد به دست خواهيد آورد؟
- كسب و كار شما با كسب و كارهاي مشابه در بازار چه تفاوتي دارد؟
- موانع ورود شما به اين كسب و كار چيست ؟
- در بازار، چند رقيب داريد و كيفيت كار آنها چطور است ؟
- فكر مي كنيد چند درصد بازار را مي توانيد به دست بياوريد ؟
- اين كسب و كار، چه نوع خصوصيات منحصر به فردي خواهد داشت؟
- هزينه هاي راه اندازي چقدر است ؟
- آيا براي استفاده از وام ها و كمك هاي دولتي و خصوصي برنامه اي داريد؟
- نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدات در کسب و کار شما شامل چه مواردی است؟
3- اهداف
سه يا چهار هدف اين كسب و كار را بنويسيد . اين اهداف بايد قابل اندازه گيري باشند. براي مثال :
ميزان فروش از اين محصول روزانه 200 عدد خواهد بود.
ميزان سود در پايان ماه 100000 تومان خواهد بود.
پس از گذشت 6 ماه ميزان توليد به 2 برابر افزايش خواهد يافت.
4- مأموريت
آرمانهاي كسب و كار خود را توصيف كنيد. درباره مزايايي كه به مشتريان خود ارايه خواهيد داد، كاركنانتان و خودتان به عنوان صاحب كسب و كار بنويسيد.
براي مثال؛ اگر عقيده داريد رضايت مشتري و خدمات به مشتريان برايتان مهم است، اگر رشد و سود بيشتر مهم است، اگر مي خواهيد كاركنانتان منصفانه برخورد كنند يا اگر خلاقيت در كارشان پاداش دارد، اينها را بنويسيد.
نكته : مأموريت را با اهداف اشتباه نگيريد . هردو درباره آرمانها هستند . مأموريت درباره ارزشهاي بنيادين است و اهداف درباره اهداف قابل اندازه گيري و عيني هستند.
5- كليدهاي موفقيت
سه يا چهار برتري كسب و كار خود نسبت به سايرين را بنويسيد.
چه عواملي باعث موفقيت كسب و كار شما خواهد شد؟ كليدهاي موفقيت براي هر كسب و كاري متفاوت است؛ مثلا در ارايه خدمات تعميرات و عيب يابي كامپيوتر، سريع بودن يا شبانه روزي بودن خدمات يا نگرفتن هزينه اياب و ذهاب ممكن است كليد موفقيت شما باشد.
6- محصولات/ خدمات
6-1- شرح محصولات/خدمات
محصولات يا خدماتي كه در اين كسب و كار ارايه مي شود عبارتند از: …
توجه: اگر كسب و كار شما توليدي باشد محصولات يا توليدات و اگر خدماتي باشد خدمات خود را فهرست كنيد
6-2- هدف از توليد
- هدف از توليد محصولات / خدمات شما چيست؟
- آيا محصولات / خدمات شما سودي به حال مشتريان دارد؟
- محصولات / خدمات شما مشكل خاصي را حل مي كند يا فرصت جديدي را بوجود مي آورد؟
- آيا محصولات / خدمات شما جزء اقلام ضروري است يا جزء اقلام لوكس و غير ضروري است؟
6-3- ويژگي هاي محصولات / خدمات
- خصوصيات ويژه محصولات / خدمات شما از لحاظ هزينه، طراحي، كيفيت و … چيست؟
- آيا در بازار كنوني مشابه دارند؟ تفاوت آنها با نمونه هاي موجود چيست؟
6-4- محدوديت هاي محصولات / خدمات
- محدوديت هاي محصولات / خدمات خود را شرح دهيد.
- نقاط ضعف محصولات / خدمات را بنويسيد.
- مشكلات احتمالي، هنگام ارايه محصولات / خدمات به بازار چيست؟
6-5- تعهدات شركت
- شركت شما در قبال ارايه اين محصولات / خدمات به مشتري، چه تعهداتي را قبول خواهد كرد؟ ( گارانتي ها)
6-6- مجوز و حقوق قانوني
1- براي توليد اين محصولات يا ارايه خدمات به چه مجوزهاي قانوني دولتي نياز داريد و چگونه بايد آنها را به دست آوريد؟
- آيا شرايط دريافت اين مجوزها را داريد؟
- به چه مداركي نياز است؟
- چه مراحلي بايد طي شود و چه مدت زمان مي برد؟
2- آيا براي ارايه محصولات خود نياز به امتيازات قانوني( مانند ثبت اختراع ، حق امتياز و … ) داريد؟