7- منابع انساني
- ساختار مديريتي
ساختار مالكيت كسب و كار را شرح دهيد.
اعضاي هيات مديره (و يا مشاوران كليدي خارج از كسب و كار مانند حسابداران و وكلا و … ) چه كساني هستند؟
كاركنان كليدي تيم مديريتي چه كساني هستند و صلاحيت هاي فني و حرفه اي آنها كدام است؟
روش پرداخت مزايا و پاداش به تيم مديريتي چگونه است؟
- نيروي انساني مورد نياز
دستمزد | سابقه | تخصص / مهارت | تحصيلات | سمت | رديف |
Xريال | مجموع هزينه دستمزدها |
- چگونگي استخدام
در اين بخش در مورد تخصص هاي مورد نياز نيروي انساني و چگونگي انتخاب و استخدام هر يك توضيح دهيد.
- نمودار سازماني
8- منابع فیزیکی
- فرآيند توليد
در اين قسمت، به شرح كامل مراحلي كه به توليد محصولات يا ارايه خدمات منجر مي شود بپردازيد.
آيا كليه مراحل در داخل شركت انجام مي شود يا بخش هايي به ديگران واگذار خواهد شد؟
ميزان توليد ماهانه را بنويسيد.
- تجهيزات
تاسيسات، تجهيزات مورد نياز توليد چيست؟
هزينه خريداري اين تجهيزات در مجموع، چه ميزان خواهد بود؟ ( سرمايه گذاري ثابت )
چه تجهيزات اداري ديگري مورد نياز است؟
- فهرست تجهيزات ( توليد)
- فهرست تجهيزات ( اداري)
- مكان كسب و كار
مكان لازم براي توليد محصولات يا ارايه خدمات را شرح دهيد.
هزينه مورد نياز براي اين مكان چقدر است؟
- كروكي استقرار تجهيزات
نقشه اي بكشيد كه محل استقرار تجهيزات و امكانات اين كسب و كار را در محل مورد نظر نشان دهد.
- مواد اوليه
مواد اوليه مورد نياز چيست و از كجا تامين خواهد شد؟
به چه ميزان مواد اوليه متناسب با توليدتان نياز داريد؟
هزينه مورد نياز براي تهيه اين ميزان مواد اوليه چقدر است؟
- توسعه كسب و كار
آيا محصولات / خدمات وابسته مشابه يا فرعي ديگري وجود دارد؟
آيا امكان توسعه محصولات / خدمات شما در آينده وجود دارد؟
چه محصولات / خدمات ديگري را تصميم داريد در آينده ارايه دهيد؟
9- طرح بازاريابي
- مشخصات رقبا
رقباي موجود در بازار را شناسايي كرده و چگونگي جمع آوري اين اطلاعات را شرح دهيد.( تحقيق بازاريابي)
مشخصات رقباي خود را شرح دهيد.( توسعه – بزرگي بازار- قيمت- ميزان فروش و … )
- بازار هدف و مشتريان
بازار هدف محصولات يا خدمات شما چيست؟
مشخصات مشتريان احتمالي خود را از نظر سن، طبقه اجتماعي، محل و فرهنگ/ مذهب شرح دهيد.
مشتريان شما احتمالا چه واكنشي به محصولات / خدمات شما نشان خواهند داد؟
- شيوه قيمت گذاري
شيوه قيمت گذاري محصولات / خدمات خود را شرح دهيد.
چرا از اين روش استفاده مي كنيد؟
- قيمت محصولات / خدمات
- كانال توزيع محصولات/ خدمات
از كدام كانال هاي توزيع براي ارايه محصولات يا خدمات خود استفاده مي كنيد؟
- تبليغات
از كدام روش ها و رسانه هاي تبليغاتي استفاده مي كنيد؟
هزينه تبليغات چقدر است؟
يك نمونه از تبليغات
به غير از تبليغات، از چه روش هاي ديگري براي افزايش فروش و جذب مشتريان استفاده خواهيد كرد؟
- خدمات پس از فروش
ضمانت نامه ها و خدمات محصولات شما پس از فروش چه خواهد بود؟
- مكان فروش
محل فروش كجاست و چه اهميتي در بازار يابي دارد؟
10- طرح مالي
- روش تامين منابع مالي
براي تامين منابع مالي خود از چه روشي استفاده خواهيد كرد؟
تا اين تاريخ چه ميزان سرمايه جذب كرده ايد و منابع تامين آن كدام است؟
سرمايه هاي جذب شده را چگونه باز پرداخت خواهيد كرد؟
- وام بانكي
در صورت برنامه ريزي براي دريافت وام شرح كاملي آورده شود:
وام دهنده
شرايط و مدارك لازم
ميزان وام
چگونگي بازپرداخت وام
- بدهي ها
- دارايي ها
- هزينه استهلاك
- هزينه ها
- صورت حساب هزينه ها
- قيمت محصولات / خدمات
- تحليل نقطه سر به سر
- پيش بيني ميزان درآمد
- پيش بيني ميزان سود
- ترازنامه شركت
11- نمودارها
- نمودار فروش
پيش بيني هاي فروش را براي سه سال آينده شرح دهيد.
آيا اين پيش بيني ها صحيح است ؟
اين اطلاعات را چگونه و از چه منابعي بدست آورديد؟
- نمودار هزينه ها
پيش بيني هاي فروش را براي سه سال آينده شرح دهيد.
آيا اين پيش بيني ها صحيح است ؟
اين اطلاعات را چگونه و از چه منابعي بدست آورديد؟
- نمودار سود
پيش بيني هاي سود را براي سه سال آينده شرح دهيد.
آيا اين پيش بيني ها صحيح است ؟
اين اطلاعات را چگونه و از چه منابعي بدست آورديد؟
12- جدول زمان بندي
در اين قسمت بايد كليه مراحل راه اندازي كسب و كار از ابتدا تا مرحله فروش را فهرست كرده و هر يك را زمان بندي نماييد. مثال :
چند نکته:
طرح کسب و کارتان را هوشمندانه بنویسید.
باور کنید که به نظرات دیگران احتیاج دارید. از مشاوران برای بهبود مدل کسب و کار و طرح کسب و کارتان کمک بخواهید. از بازخوردهای افراد با تجربه استفاده کنید و فقط به دنبال شنیدن تعریف و تمجید نباشید.
بنویسید، فکر کنید، مشورت کنید، مطالعه کنید، دوباره بنویسید. گرچه زمان ارزشمند و محدود است اما شما نمی توانید در یک نشست یک طرح کسب و کار کامل بنویسید. نوشتن طرح کسب و کار یک فرآیند تدریجی است.
مهارت های گرافیکی تان را به کار ببرید. از پاورپوینت، اکسل، ورد و تمامی نرم افزارهایی که در دسترستان هست استفاده کنید و طرح خود را در نهایت سادگی زیبا کنید.
مشتری، مشتری و باز هم مشتری. آنها باید بخش بزرگی از فکر و ذهن ما را اشغال کنند. در همه ی مراحل به نیاز و مشکلات مشتریان خود توجه داشته باشید.
به شما هیچ سهمی از دنیای کسب و کار داده نمی شود مگر اینکه خودتان تلاش کنید. حتی اگر یک قرار داد رسمی هم بسته باشید باز هم نیاز دارید که محصولات متمایزی را تولید کنید و با یک برنامه بازاریابی مدوّن آن ها را به فروش برسانید.